Programování her na PC (Scratch) – úvod

Ahoj holky a kluci,
určitě většina z vás už někdy zkoušela hrát nějakou hru na mobilu, tabletu nebo počítači, ale napadlo někoho z vás, jak se asi taková počítačová hra tvoří? Napadlo tě někdy, že bys také chtěl umět vytvořit si svou vlastní hru, kterou pak ukážeš kamarádům? Možná si říkáš, že to musí být hrozně složité a určitě to umí jen profíci, kteří na to studují vysoké školy. Ale to není tak docela pravda!

Nebaví tě číst? Petr zpracoval celý materiál do okomentovaného videa:

Dneska si ukážeme prográmek, ve kterém se s trochou trpělivosti může naučit tvořit jednoduché a později třeba i složitější hry skoro každý. Stačí k tomu umět číst, trochu počítat, trochu pracovat s počítačem nebo tabletem a taky tak trochu logicky přemýšlet.

Prográmek se jmenuje Scratch a je dostupný na internetu, zadarmo a dokonce v češtině. Stačí si otevřít webovou stránku https://scratch.mit.edu/. Stránka by se ti měla otevřít v češtině a uvidíš asi tohle:

Zkus si stránku dobře prohlédnout, a když budeš rolovat níž, nebo klikneš na odkaz „Prozkoumat“ v horní liště, tak se ti objeví spousta různých her, které si můžeš vyzkoušet zahrát :-) Tak s chutí do toho.

To chci umět taky!

Jestli tě při hraní her vytvořených ve Scratchi napadlo, že bys tohle chtěl umět taky vytvořit nebo jak říkáme my programátoři: naprogramovat, tak v tomhle a sérii dalších článků si ukážeme, jak na to. Na stránce je možné vytvořit si vlastní profil. Ten má tu výhodu, že se tebou vytvořené hry budou automaticky ukládat, můžeš se k nim kdykoliv vracet a vylepšovat je a potom také sdílet s kamarády.

Zaregistrovat se je snadné, stačí v horní části obrazovky kliknout na „Připojit se ke Scratchi“. Pak si vybereš svoje jméno uživatele (jaké ještě nikdo nepoužívá) a nastavíš si heslo. Jméno uživatele a heslo si dobře zapamatuj nebo někam zapiš, protože s ním se budeš příště přihlašovat do svého profilu. Pak vyplníš ještě pár věcí (země ve které žiješ, měsíc a rok narození, jestli jsi kluk, holka nebo třeba opička :-) ) a nakonec můžeš vyplnit e-mail, buď svůj nebo rodičů.

Jsem připojen, co dál?
Výborně! Můžeš zkusit vytvořit svůj úplně první projekt (tak říkáme v programování tvořené hře). Stačí po přihlášení kliknout v horní liště na odkaz „Tvořit“. Otevře se ti stránka s novým projektem, kterou si trochu prozkoumáme, abychom věděli, co kde najdeš, a jak se to používá. Následující obrázek ti pomůže:

Prostor pro scénáře
Přímo uprostřed obrazovky vidíš prázdnou plochu. Tady se vytváří tzv. scénáře, tedy to je prostor, kde se programuje. Z levé strany se sem přetahují jednotlivé příkazy, které se jako puzzle mohou skládat dohromady.

Bloky a příkazy
V levé části obrazovky jsou jednotlivé příkazy, které jsou barevně odlišené do jednotlivých bloků.

Scéna
V pravé části nahoře je okno s oranžovým kocourem. Zde se odehrává samotný program a kocour bude vykonávat přesně ty příkazy, které bude mít přidané v prostřední části prostoru pro scénáře.

Postavy
V pravé dolní části si můžeme přidávat nové postavy do scény. Stačí kliknout na tlačítko označené zelenou šipkou. Tlačítko označené fialovou šipku ti pak umožní vybrat si pozadí pro scénu.

Já si to chci taky zkusit!
Tak se do toho pusť! Zkus si do scény přidat novou postavu, vymazat některou z přidaných postav a vybrat si pozadí scény, které se ti bude líbit. Pak můžeš zkusit z levé strany přetáhnout myší (kliknout a táhnout) nebo prstem na tabletu příkaz a umístit ho doprostřed.

Na příkaz umístěný v prostoru pro scénáře pak stačí kliknout levým tlačítkem myši nebo kliknout prstem na tabletu a sleduj, co tvá postava bude dělat. Vyzkoušej si nejrůznější příkazy a můžeš si také vyzkoušet už připravený projekt, kde klikneš na předem připravené příkazy. Dobře sleduj, co postava po kliknutí na příkaz dělá. Připravený projekt najdeš zde: http://scratch.mit.edu/projects/21230742/#editor

Domácí úkol?!?
Domácí úkoly nemá rád nikdo z nás, ale jestli tě Scratch začal bavit, tak bys možná rád vyzkoušel nějaký první program. Tak tedy:

  • Vyber si jednu postavu a nastav své scéně pozadí.
  • V prostoru pro scénáře vytvoř jednoduchý program, který bude používat příkazy z bloku „Pohyb“ (jsou to ty modré).
  • Zkus naprogramovat, aby se tvá postava otočila (směr si vyber), šla dopředu (nastav si o kolik kroků) a nakonec řekla „Ahoj!“.

Užijte si zábavu se Scratchem a příště už si zkusíme vytvořit skutečný program. Třeba naučíme kocoura tancovat :-)



Autoři: Dům dětí a mládeže hl. m. Prahy