Fotíme barevnou mlhu
Jak jsem barvil vodu.
Barevné hrátky s úžasnými barvenými efekty. Takové techničtější focení barevné mlhy.
Co potřebuji:
- fotoaparát,
- stativ, když nemám, musím foťák stabilně položit a podložit, aby se nehnul,
- malé akvárko, velkou sklenici,
- barvy, které budou pomalu propadávat. Já jsem použil tuš. Nesmí to být barvy, které dělají film na hladině (lak na nehty, tiskařské barvy, tedy syntetické). Určitě by šlo i mléko,
- pozadí – použil jsem papír. Je možný i černý igelit, plech na pečení…,
- kolíčky,
- špejle,
- něco, čím budu kapat barvu do vody, v mém případě kousek hadičky od vzduchování z akvárka,
- světlo, kterým budu prosvětloval barvu ve vodě, použil jsem jednu lampičku a pak přidal čelovku,
- stolek.
Příprava
Věděl jsem, že budu pracovat s vodou, tak jsem obsadil koupelnu. Dal jsem si stůl ke sprchovému koutu. Dobře se doplňuje a vyměňuje voda v nádrži. Akvárko jsem naplnil vodou a zezadu dal pozadí. Postavil jsem stativ s foťákem těsně před akvárium, abych předešel odleskům skla. Nastavil jsem si jej tak, abych neviděl hrany akvária, které by rušily fotku a předešel tím radikálním ořezům. Nastavil jsem světlo tak, aby svítilo ze strany do akvária. Na protější stranu jsem pomocí kolíčků připevnil bílý papír. Ten vracel světlo zpět. Ponořil jsem jednu špejli do akvária a zaostřil na ni. Pomocí dalších špejlí jsem si vytvořil rámeček, kam budu přibližně kapat barvu – nemusím pak tolik přeostřovat, nekapu mimo záběr a hned fotím.
Připravíme rámeček kam budeme kapat barvu.
Ponoříme jakýkoliv předmět do vody do míst, kde bude barva a zaostříme na něj.
Kápneme barvu a fotíme.
Focení
Mám naostřeno a kapu první barvu do vody. Fotím rychle a pak se dívám, že červená barva je ve vodě zelená. Efekty to vytváří parádní. První fotky byly ucházející. Při naostřování jsem si nastavil foťák v režimu manuálu. Čas jsem chtěl min. na 1/250 kvůli pohybu barvy. Clona šla na nějakých 4,5; 3,8, to tam bylo dané černé pozadí. Nastavení clony také záleží na tom, jak silné světlo použijete. S bílým pozadím to šlo výše. A ještě jsem si nastavil sekvenční snímání. Barva je docela rychlá, takže hned po kápnutí jsem vyfotil několik sekvencí a pak to probral v počítači. Nastal problém s tím, že barva vytvořila závoj, který pomalu sedal. Ani po půlhodině zákal nesedl. Pokud bych kapal další barvu, vznikl by maglajz. Takže obarvená voda ven a čistá dovnitř. Při napouštění se uvnitř utvořily bublinky na skle. Ty je dobré třeba špejlí stáhnout. Veškerá nečistota a bublinky pak dělají neplechu na fotce. Postupně jsem experimentoval i se vzdáleností pozadí, kvůli hloubce ostrosti. Takže pozadí 10 cm za akváriem více odpouštělo a vznikaly i hezčí fotky. I proto jsem akvárium umyl ze všech stran, aby nebyly na skle čmouhy, nerozpouštěla nějaká nečistota a já měl ostré fotky bez čmouh.
Pozor na čistotu.
Barvy si zavírejte, ať je nerozlijete. Obarvený ručník nebo oblečení nejen že mamku nepotěší, ale další experimenty už se budou doma složitěji prosazovat. Jen s čistým fotoaparátem a optikou můžete fotit fotky bez skvrn. Voda fotoaparátu taky neprospěje a kapka na objektivu zanechá skvrnu i po zaschnutí.
Autoři: Dům dětí a mládeže Duha Ústí nad Orlicí